Orkester MidtVest tager på turné til Ribe, Horsens og Vestervig

Midt- og Vestjyllands symfoni-

orkester tager på turné til

Ribe, Horsens og Vestervig

Mozarts storladne musikværk "Requiem" kræver plads og ro til publikums fordybelse. Den slags omgivelser har Orkester MidtVest fundet tre steder. Derfor skal mesterværket i den kommende tid opføres i Danmarks største landsbykirke i Vestervig, i Ribe Domkirke og i en tom lager- og fabrikshal på havnen i Horsens.

Mozart skrev værket til en ukendt kunde, der i nyere tid er afsløret som datidens piratkopist, som det fremgår af pressemeddelelsen nedenfor.

Bag opførelserne står Orkester MidtVest, der også leverer musikken. Det har eksisteret siden 1994. Det har udgangspunkt i den vestlige del af Region Midtjylland og består af en blanding af professionelle musikere, konservatoriestuderende, de dygtigste amatørmusikere og de bedste elever på Musikalsk Grundkursus, OrkesterEfterskolen m.fl.

Foto vedlagt til fri afbenyttelse af Orkester MidtVest (Foto: Jens Bach) og af solister, kor og dirigent. (Claudius Muth fotograferet af Falk von Traubenberg)

Orkester MidtVest.

Mozarts Requiem opført af Orkester MidtVest, Akademisk Kor fra Aarhus og solisterne Agnete Munk Rasmussen, Karsten Redlich, Patrizia Herborn og Claudius Muth - alle dirigeret af Ole Faurschou

· Lørdag den 3. marts kl. 16.00 i Ribe Domkirke.

· Søndag den 4. marts kl. 16.00 i Vestervig Kirke.

· Mandag den 5. marts kl. 19.30 i DanaFeed, Havnen 13 i Horsens.

Yderligere oplysninger kan indhentes hos

· Orkester MidtVests kunstneriske leder, Jeppe Uggerhøj, tlf.  26 80 85 96

Venlige hilsner

journalist

Niels Stoktoft Overgaard

Orkester MidtVest finder

storladne omgivelser til

opførelser af Mozarts "Requiem"

Midt- og Vestjyllands symfoniorkester på turné med markant musikværk til Vestervig, Ribe og Horsens

De plejer mest at spille på hjemmebanen i Midt- og Vestjylland. Men nu har Orkester MidtVest fundet tre storladne koncertsteder i andre dele af Jylland. Derfor tager orkestret på turné til Ribe, Vestervig og Horsens. Det sker med et af historiens mest markante musikværker. Mozarts "Requiem" opføres af Orkester MidtVest sammen med Akademisk Kor fra Aarhus og fire internationale solister.

Værket kræver ro, stemning og plads. Det hele findes i Ribe Domkirke, hvor Mozarts "Requiem" præsenteres lørdag den 3. marts om eftermiddagen. Koncerten gentages søndag eftermiddag den 4. marts i Danmarks største landsbykirke i Vestervig i Thy. Turneen slutter mandag aften den 5. marts i en gammel fabriks- og lagerhal, DanaFeed, på havnen i Horsens.

Historien om musikværket er pudsig. Mozart skrev det til en anonym kunde. Et gråt sendebud sørgede for den diskrete kontakt. For nogle år siden blev det opdaget, at kunden var datidens piratkopist: En greve som bestilte hos de bedste komponister og bagefter afskrev deres noder og udgav dem som sit eget værk!

Orkester MidtVest er et stort symfoniorkester bestående af dygtige musikere i mange aldre fra Midt- og Vestjylland. I Mozarts "Requiem" medvirker et af de bedste jyske kor, Akademisk Kor fra Aarhus. Mange af de 30 sangere kommer fra musikkonservatoriet i Aarhus.

Akademisk Kor ledes til daglig af dirigenten Ole Faurschou, der bor i Holstebro. Ved "Requiem" skal han også styre orkestermusikerne.

De fire solister kommer fra Tyskland, men den ene er dansk født og uddannet i Danmark. Det er sopranen Agnete Munk Rasmussen. Hun har været fast medlem af ensemblet på Semperoperaen i Dresden. Men hun har også sunget mange steder i Danmark, blandt andet i forestillinger på Den Jyske Opera. Agnete Munk Rasmussen spænder vidt. Hun har sunget musicalen "Phantom of The Opera" på Det Ny Teater i København sammen med Preben Kristensen.

Agnete Munk Rasmussen er gift med den tyske tenor Karsten Redlich. Hun tager både ham og deres nyfødte barn med til Danmark, og under opførelserne skal moster være barnepige. Karsten Redlich synger på Berlins store teater Komische Oper.

Tyske Claudius Muth bliver bassen i "Requiem". Han har i januar i år sunget i "Tryllefløjten" på operaen i Zagreb i Kroatien. Den sidste solist er Patrizia Herborn, der er fast engageret på Heidelberger Theater.