Marianna Shirinyan solist med Orkester MidtVest

19-08-19

”Jeg er altid forelsket i det, som jeg spiller i dét øjeblik…”

Mød pianist Marianna Shirinyan, som er en af årets Klassiske Dage-solister

Hvis man vil være dygtig, så må man øve sig. Og øve sig. Øve lidt mere. Og være uendelig nysgerrig. Det har Marianna Shirinyan gjort, og foruden at være professor ved Musik Konservatoriet i Oslo er hun selv pianist i topklasse og har spillet på scener og festivals i det meste af verden.

Hun har optrådt med værker af mange forskellige klassiske komponister, men hun har ikke rigtigt en favoritkomponist eller et favoritværk.

– Jeg er altid forelsket i det, som jeg spiller i dét øjeblik. Jeg holder af at forstå musikken og finde meningen med det, forklarer hun.

Ved klaveret derhjemme kan hun godt finde på at spille Bach, hvis det ”bare skal være for sjov”, men ellers går det meste af tiden med at øve sig på alt repertoiret til hendes koncerter og forberede undervisningen i Oslo.

Vi har mødt Marianna Shirinyan på Oremangaard Gods, en gammel hovedgård med rødder helt tilbage til det 14. århundrede i smukke landlige omgivelser lige uden for Præstø på Sydsjælland.

Godset etablerede i 1872 Danmarks første husflidsskole, der fungerede som ”aftenskole” og populært socialt samlingspunkt for tjenestepiger og karle.

I dag er skolen nedlagt og fungerer i stedet som forsamlings- og kulturhus og – ikke mindst – gennem de seneste 30 år som vært for Oremandsgaard Kammermusikfest, en af Danmarks ældste festivals for klassisk musik, etableret af den nu afdøde godsejer Daniel Hage. Både godset og kammermusikfesten drives videre af sønnen August Hage.

De seneste to år har Marianna Shirinyan været kunstnerisk leder af Oremandsgaard Kammermusikfest.

– August ringede til mig for to år siden og spurgte, om jeg kunne tænke mig at overtager det kunstneriske ledelse, og det sagde jeg med glæde ”ja” til. Det blev en rigtig succes sidste år og så har vi fortsat samarbejdet i år, fortæller Marianna Shirinyan.

Familien Hage lægger ikke kun koncertsal til festivalen. De mange musikere er indkvarteret på godset, og mens de voksne svaler sig i skyggen med et glas isvand, løber en flok børn rundt i parken og leger til tonerne af en enlig cello, som spiller inde fra skyggen under et kæmpestort træ.

– Det er simpelthen så smukke omgivelser. Vi nyder det meget her.  August, hans familie og venner er travle hele dagen med organisere, købe ind, laver med, og sørger for, at vi har det godt, en uvurderlig indsats for festivalen siger Marianna Shirinyan og smiler kærligt til den unge godsforvalter, som har travlt med at opdatere kammermusikfestens Facebookside.

Dette års udgave af Oremandsgaard Kammermusikfest bød på hele 35 koncerter fordelt over en uge.

– Der er 150 pladser på Husflidsskolen, og de har været udsolgt. Fordi det var så godt vejr, har vi endda haft 25 ekstra stole udenfor, hvor folk har kunnet høre musikken gennem de åbne døre og vinduer, fortæller Marianna Shirinyan.

Blandt gæsterne på den sydsjællandske Kammermusikfest var den lettiske komponist Peteris Vasks, som i øvrigt også har besøgt Klassiske Dage i Holstebro.

Og til oktober kommer Marianna Shirinyan så til Holstebro som et af dette års Klassiske Dage-solister. Hun skal spille George Gershwins ”Rhapsody in blue” ledsaget af Orkester MidtVest og REMUS – Region Midtjyllands Ungdomssymfoniorkester – ved tre opførelser i Holstebro, Silkeborg og Aarhus.

– Jeg har spillet ”Rhapsody in blue” flere gange, blandt andet i München, hvor Janne Thomsen bor. Måske har hun hørt mig spille stykket der? Det kan jeg faktisk ikke huske. Men vi har nu kendt hinanden i mange år, siden vi mødte hinanden på en festival, hvor vi første gang spillede sammen. Det var vist på Stift festival i Holland, hvor violinisten Daniel Rowland er kunstnerisk leder. Han er faktisk med her på Oremandgaard i år, siger Marianna Shirinyan og smiler. Næ, verden er ikke så stor inden for den klassiske musik.

”Rhapsody in blue” er ikke typisk klassisk musik, men Marianna Shirinyan glæder sig til at spille stykket, og hun er sikker på, at publikum vil få en god oplevelse – også nye lyttere, som ikke er vant til klassiske koncerter.

– Det er jo næsten jazz-musik, som man måske også kender Gershwin for. Det er ikke alle klassiske musikere, som er gode til at improvisere, men Gershwin var god til at gøre det, og han lavede et flot arrangement for messingorkester og klaver. Mange vil sikkert kende musikken fra Disney-tegnefilmen ”Fantasia 2000” – og jeg har faktisk selv prøvet at spille, mens filmen blev vist på et lærred bagved, fortæller Marianna Shirinyan.

Ved Klassiske Dage-koncerterne skal hun spille sammen med det regionale symfoniorkester, Orkester MidtVest, som består af en lille kerne af professionelle musikere, en stor gruppe af særligt talentfulde unge musikere, typisk elever på den konservatorieforberedende MGK-uddannelse, samt dygtige amatørmusikere.

Marianna Shirinyan glæder sig rigtig meget til at spille sammen med de unge, og hun giver gerne gode råd til unge musikere, som ønsker at gøre karriere som klassisk musiker:

– Du skal arbejde hårdt. Og du skal være nysgerrig – nonstop! Man skal arbejde rigtigt og meget, og det gælder jo ikke kun, hvis man vil være dygtig inden for musik. Det er den eneste måde at vokse. Musik er et  fag uden grænser, og man kan lære hele sit liv, siger hun.

Oplev Marianna Shirinyan sammen med Orkester MidtVest og REMUS 2. oktober i Silkeborg, 4. oktober i Holstebro og 5. oktober i Aarhus. Se www.klassiskedage.dk for program og billetbestilling.

 

BLÅ BOG: Marianna Shirinyan

Den armensk fødte pianist Marianna Shirinyan er hyppig gæst på en række internationale festivaler, bl.a. Schleswig-Holstein Musikfestival, Schwetzinger Festspiele, MDR Sommermusikfestival, Festspillene i Bergen samt Stavanger og Oxford International Chamber Music Festivals.

Siden 2015 har Marianna været professor ved musikkonservatoriet i Oslo. Fra 2003-2011 var hun været medlem af Esbjerg Ensemble. .

Forbundet af danske musikkritikere tildelte Marianna Shirinyan deres årlige præmie i 2009. I 2010 modtog hun DRs P2-kulturpris for sit bidrag til det musikalske og kunstneriske liv i Danmark. Hun er tillige “Steinway Artist”.

I 2018 overtog Marianan Shirinyan den kunstneriske ledelse af Oremandsgaard Kammermusikfest i Danmark.

Hun har en strålende diskografi, bl.a. solo-albummet “Il Viaggio”, Beethoven No1 / Kuhlau klaverkoncerter med Københavns Filharmoniske (Orchid Classics) Mozart Piano Koncert nr. 12 og 23 med Odense Symfoniorkester (Bridgerecords), Chopin Chamber Music med Andreas Brantelid, cello og Vilde Frang violin (EMI).

For nylig udgav Marianna en cd med værker af Niels W Gade dedikeret til komponistens 200 års jubilæum (Dacapo). Mariannas seneste udgivelse er en kammermusik-cd sammen med den unge norske violinist Guro Kleven Hagen (Simax). Alle cd’er er blevet modtaget positivt af anmeldere og lyttere.

 

Kort om os

Orkester MidtVest er symfoniorkester for hele Midt- og Vestjylland og består af både professionelle musikere og spirende talenter.

Vores opgave er at fremme talentudviklingen og udbrede glæden ved klassisk musik til et stadig større publikum.

Orkesterchef til Orkester MidtVest

Wolfgang Amadeus Mozarts sidste mesterværker blev udbredt med dansk hjælp og kan til april opleves i tre midtjyske kirker.

Det var Wolfgang Amadeus Mozarts tidligere elev og komponist Franz Xaver Süssmayr, der af Constanze blev peget på til at færdiggøre Requiet ud fra Mozarts skitser. Men enken fik også hjælp fra dansk side.

- Hvad mange ikke ved er, at det var den danske diplomat Georg Nicolaus Nissen, der hjalp Constanze i det store arbejde med at forvalte og udgive Mozarts efterladte værker. De to mødtes i 1797, da danskeren var ansat i den danske udenrigstjeneste i Wien, fortæller Niels Bastrup.

Constanze og Georg blev viet i 1809 og flyttede året efter til København, hvor de sammen boede i 10 år. Parret samarbejdede ikke kun tæt om at få udgivet Mozarts værker, men også på historiens første biografi af W. A. Mozart, der blev udgivet to år efter den danske diplomats død i 1828.

Musik fra tiden i København

Koncerten indledes med musik fra Constanzes tid i København af en af hendes bekendte fra tiden i Danmark, komponisten F.L.Æ. Kunzen.

Koncerten byder desuden på en perle af en Mozart-arie, som han skrev til sin hustru Constanze, og som hun sang ved uropførelsen i Salzburg, ”Et Incarnatus est” fra ”Den store Messe” i c-mol. Slutteligt høres Mozarts sidste værk ”Requiem i d-mol” i den version, som Süssmayr færdiggjorde ud fra Mozarts skitser. 

Orkester MidtVest får i koncerten musikalsk selskab af Aarhus Universitetskor, Søren Birch (dirigent), Steffen Bruun (bas), Anders Kampmann (tenor), Josefine Andersson (alt) og Frederikke Kampmann (sopran, skuespiller). Koncerten opføres i Viborg Domkirke 3. april; i Nørrelandskirken, Holstebro 9. april og i Sankt Lukas Kirken, Aarhus 10. april. Alle koncerter starter kl. 16.00, og der kan købes billetter på Orkester MidtVests hjemmeside samt i døren - med forbehold for udsolgt.

Orkesterchef takker af

Koncertrækken markerer også afslutningen på Niels Bastrups periode som orkesterchef. Niels Bastrup kom til i 2013 og har således stået i spidsen for Orkester MidtVest i mere end otte år.

- Jeg er taknemmelig for de otte gode år, jeg har haft med Orkester MidtVest og de mange engagerede mennesker omkring det, og jeg synes, vi kan se tilbage på en masse gode koncertrækker både i de lokale musikforeninger og i de større koncertsale.

Orkestrets fokus på talentudvikling har været en vigtig hjørnesten i Niels Bastrups periode, hvor næste trin i denne udvikling bliver MidtVest Ungdomsorkesters deltagelse i Florence Youth Festival i Italien til sommer. Niels Bastrup tiltræder en stilling som Sales Manager ved firmaet EarMaster, som laver software til musikundervisning i hørelære og musikteori.

Kontakt

Orkester MidtVest
c/o Holstebro Musikskole
Bisgårdmark 16
7500 Holstebro

Orkesterchef
Oliver Quast
Tlf. 24888777
mail@omv.dk

Se flere

CVR 39906341
Konto 7600 - 1538966